Po czterech latach od wdrożenia systemu Optimus drukarnia Storbildsbolaget opowiada swoją historię.
Storbildsbolaget (co dosłownie oznacza „firma wielkiej wizji”) znajduje się w Helsinborg w Szwecji i działa w obszarze komunikacji wizualnej od 24 lat.
Poza wykorzystaniem w pełni możliwości swojego rozbudowanego parku maszyn do druku szeroko i wielkoformatowego drukarnia posiada również komplet wiedzy na temat optymalizacji całego procesu produkcji oraz wdrożenia rozwiązań przyjaznych środowisku. Tym samym spełniła wymogi branżowych certyfikatów ISO 9001 oraz 14001.
Storbildsbolaget oferuje wszelkiego rodzaju produkty druku cyfrowego od plakatów i billboardów po standy reklamowe. W krajach nordyckich drukarnia zbudowała stałą bazę zaufanych klientów, w której znalazło się wiele znanych marek. Wszyscy klienci stale doceniają ich szybkość, jakość oraz innowacyjność.
Od 1993 roku firma stale się rozwija i rozrasta. W 2012 Jonas Hellke, właściciel oraz dyrektor zarządzający, nakazał przeanalizować rynek systemów MIS w celu znalezienia najlepszych rozwiązań dla druku wielkoformatowego. Wiedział on, że stałe powiększanie parku maszynowego i zatrudnianie większej ilości osób nie wystarczy, aby utrzymać rozwój firmy.
Oto wypowiedź pana Hellke:
Mam wizję Storbildsbolaget jako wyróżniającej się spośród wszystkich innych firm dzięki innowacyjnym procesom automatyzacji i optymalizacji produkcji znacznie ograniczając możliwości pomyłki, jednocześnie zwiększając szybkość produkcji, a także komunikacji z klientem. Dając zarówno nam, jak i i naszym dostawcom i klientom, większą przejrzystość nad procesem produkcji, dostarczając nam również danych biznesowych, którym możemy zaufać.
Moje poszukiwania i badanie systemów MIS na nordyckim rynku nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Potrzebowałem systemu elastycznego i w pełni konfigurowalnego. Nie zadowalają mnie półśrodki i systemy przeznaczone do druku offsetowego naciągane na siłę do współpracy z cyfrowym drukiem wielkoformatowym. Wiedziałem, że musimy wypłynąć na szerokie wody i szukać dalej. Wybraliśmy się więc na targi FESPA 2012, gdzie system Optimus Dash od razu przykuł moją uwagę.
Dash był pierwszym systemem, który był mnie w stanie przekonać, że podoła obsłudze wszystkich procesów i podłoży drukowych, którymi operujemy. W tamtym czasie byliśmy w stanie zadrukować w jednym przelocie podłoże o szerokości pięciu metrów i długości 100, dodając w tym samym czasie różne formy uszlachetniania. Elastyczność Dash przekonywała mnie, że wszystkie te procesy i zagadnienia uda się skonfigurować w systemie.
Kolejne spotkania i czas poświęcony przez zespół Optimus na wizyty w naszej drukarni, zaowocowały decyzją o inwestycji w system podczas targów Drupa 2012 i wdrożeniem go w 2013 roku. Jedynym brakującym elementem był brak tłumaczenia systemu. Z czasem jednak udało się przetłumaczyć Dash na język szwedzki, a raczej „szwedzkawy” jako że zdecydowaliśmy się na pozostawienie niektórych elementów w oryginalnej angielskiej wersji.
Po prawie pięciu latach mogę z całą pewnością stwierdzić, ze Optimus Dash spełnił wszystkie nasze wymagania. Nasza wydajność i zarobki nigdy nie były lepsze. Oto kilka faktów:
- Zwiększyliśmy swoje zarobki za ostatnie trzy lata z 32 do 42 milionów koron szwedzkich – to 5% wzrost
- Moduły – zakupowy i magazynowy – znacząco polepszyły planowanie produkcji i zredukowały koszty związane z niepotrzebnym magazynowaniem materiałów, stratami oraz kosztem dostaw kurierskich na ostatnią chwilę
- Dzięki modułowi zakupów anulujemy około 5 zamówień w tygodniu które wcześniej wynikały z niepoprawnych obliczeń zapotrzebowania i niepotrzebnie zwiększały nasze koszty.
- Planujemy teraz znacznie efektywniej, redukując opóźnienia produkcji. Możemy planować z dużym wyprzedzaniem i zawsze mamy odpowiedź na scenariusze „a co, jeśli”
- Moduł produkcyjny pozwala nam być bardzo proaktywnymi i dokładnie wyliczać potrzebny czas oraz materiały. Znacząco redukuje on możliwość pomyłek i wystąpienia problemów produkcyjnych
- Bazując na analizie jednego z klientów, obliczyliśmy, że dzięki Dash skracamy czas realizacji każdego jego zamówienia średnio o 20 minut. W ciągu ostatniego roku wykonaliśmy dla niego 203 prace, co przekłada się na zaoszczędzenie 68 roboczogodzin i oszczędność rzędu 20 tysięcy koron co pół roku
- Aktualnie wykonujemy około 4300 zleceń rocznie. Samo skrócenie czasu każdej wyceny o około 3 minuty i zautomatyzowanie zakładania zlecenia oraz teczki produkcyjnej przynosi nam ogromne oszczędności
- Mogę śmiało stwierdzić, że inwestycja w oprogramowanie, sprzęt oraz serwis spłaciły się w ciągu 12 miesięcy. Teraz to już czysty zysk wynikający ze wzrostu produktywności i znaczącego zmniejszenia ilości błędów produkcyjnych
Zawsze powtarzałem Steve’owi Richardsonowi, dyrektorowi sprzedaży Optimus, że każdy zawsze może odwiedzić naszą drukarnię i zobaczyć system w akcji. Jesteśmy pasjonatami i chętnie pomożemy innym w wyborze najlepszego systemu MIS.
Wiemy również, ze Dash jest w stanie obsłużyć każdy aspekt poligrafii i reklamy. Łatwość jego konfiguracji i elastyczność zapewniają możliwość wdrożenia w każde środowisko produkcyjne.
Podsumowuje to w ten sposób moje aspiracje i wizję innowacyjnej firmy, które zostały spełnione we współpracy z Optimus. Udało się uzyskać nawet pełną integrację z systemem Visma, szwedzkim liderem księgowości. W tym momencie myślimy już o wdrożeniu nowości Optimus na rok 2017 – systemu web2print oraz integracji z systemami kurierskimi.
Optimus to Brytyjska firma o globalnym zasięgu. Powtórzę to jeszcze raz dla każdego kto może mieć wątpliwości: jeśli szukasz kompleksowego systemu MIS dla druku wielkoformatowego Optimus Dash jest odpowiedzią.
Dash jest teraz podstawowym narzędziem napędzającym moją firmę, a firma Optimus stała się i pozostanie naszym partnerem strategicznym.
Po więcej informacji odwiedź www.storbildsbolaget.se lub skontaktuj się bezpośrednio: Jonas.Hellke@storbildsbolaget.se